Pagina's

donderdag 15 augustus 2013

Probeerseltjes

Morgen mag ik weer beginnen met school. De opstart voor docenten. Ik heb er wel zin in, hoor. Maar vandaag geniet ik nog even van andere dingen. Zoals mijn probeersels.

Ik vind het heerlijk om dingen te stekken of zelf op te trekken (zaaien dus). Probeer veel uit, soms lukt het en natuurlijk mislukt ook geregeld wat. Dit jaar wilde ik proberen om hortensia's te stekken. Ik had gelezen dat het echt heel gemakkelijk was. Dus dit is het resultaat.


Je stekt eenvoudig. Zoek een takje zonder bloem aan het einde. Snijd onder het tweede bladpaar de tak schuin af (dan wortelt het stekje gemakkelijker). Trek het onderste bladpaar van de steel. En knip de helft van het bovenste bladpaar af. Steek het takje in stekgrond (ik heb gewoon potgrond gebruikt). Water het en zet het onder glas of met een plastic zakje er overheen. Dat laatste is voor de foto's natuurlijk niet gedaan.


Drie takjes staan gezellig in de stekbak bij het ijskruid. Dat overigens aardig groeit. Daarover later meer.
Een takje dat ik al eerder van een hortensia afhaalde staat in een bruin potje. Volgens mij heb ik daar ook creme-brulée of zo'n dessert in gekocht. Vond de stenen potjes leuk en daar heeft al menig plantje zijn carriere bij mij in begonnen. En nu dus een hortensia stekje. 


Kijk dit is 'm van dichtbij. Het potje heeft duidelijk al een verleden achter zich. Op de foto zag ik dat er zelfs een stukje van af was. Vintagelook. 


De hortensia die achter het hele gebeuren haar best doet is deze. Het is een witte hortensia, die nu groen en roze accenten krijgt. Mooi. Ze heeft wel van het warme weer geleden. Ik ben nog aan het twijfelen of ik ze in de pot laat, of toch een plekje in de tuin geeft. DH vindt namelijk dat er al meer dan genoeg hortensia's in staan. Maar ik vind het zo'n prachtige planten. 


Kijk dit is het ijskruid. Ik heb de wattenschijfjes op een potje met potgrond gelegd en daar doen ze het best goed. Het blijft een klein plantje, maar ze groeien weer. Als je goed kijkt dan zie je al kleine waterdruppeltjes op het plantje midden voor, beetje rechts van het midden. Dat zijn de met water gevulde bubbeltjes op de plant. Ze is nog te klein voor in de sla. Dan blijft er niets van de plant over. Dus tot die tijd blijven ze lekker in de kweekbak. En tegenwoordig ook 's nachts binnen. Als ik het niet vergeet tenminste.


En dit is dan het potje met hortensia en plastic zakje. Ziet er eigenlijk niet uit, maar als het helpt, prima. Er naast staat een ander probeersel. Buurman heeft in de voortuin een duivelswandelstok staan. Een boom met doornen. Mooie vorm, minder leuke bijkomstigheid die doorns. Deze maakt scheuten aan die nu vier meter verder onder ons gras zitten. Wij dachten zelf dat het nog restanten van de rozenstruiken waren die er eerste stonden. Maar Buurman wist beter. Hij zelf stekte ze laatst en zei dat ze het goed deden. Dus dat wil ik ook proberen. En dit is het stekje. Dus wordt vervolgd.





.

1 opmerking:

  1. Dat vind ik ook zo leuk-uitproberen of het wel/niet aanslaat met stekken/zaaien.
    Maar dacht,dat je van de hortensia een hielstekje moest nemen-dit gaat ook? lijkt me een stuk makkelijker gaan.Heb nu een orchideewortel(gekregen van dochterlief,gekocht op Madeira),met al 2 spruiten en verder stekken van een vaste winterharde fuchsia.De stek van de kamperfoelie net in de grond gezet.
    Succes met je stekken/zaailingen.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.