Pagina's

donderdag 10 maart 2011

Optocht (3, laatste deel)

Het was een goede optocht dit jaar. Dus ik waag nog een verhaal aan de optocht. Iedereen weet natuurlijk dat de we de afgelopen winter erg verwend werden met veel en langliggende sneeuw. Dat was ook in deze optocht te zien. De volgende ERG grote wagen had als titel "Met zovaöl snië dit jaor, haj zellufs de vors ut zwoar". (met zoveel sneeuw dit jaar had zelfs de vorst het zwaar).


Op de zijkant stond te lezen "Um van die gladde wege mar te zwiege, d'r waas gin zout mir te kriege" (om van die gladde wegen maar te zwijgen, er was geen zout meer te krijgen). De wagen was zo groot dat ik er helaas geen foto van de voorkant kon nemen. Ze reed zo dicht op de voorgaande groep. Wél kon ik er nog een van de achterkant nemen.


Detailfoto van de wagen, een schattig sneeuwmannetje. Lief he?


Het boerenbruidspaar trekt ook mee in de optocht. De bruiloft is zondag al geweest, dus dit is eigenlijk hun huwelijksreis. Ik laat deze speciaal zien vanwege de toeren. Dat zijn de witte hoofddeksels die de dames dragen. Hoofddeksels is eigenlijk een belediging voor de toeren, hoor. Ik heb er zelf ook een gemaakt en dat is heel, heel veel werk. Ze bestaan voor het grootste gedeelte uit kant. Ik zal er eens een apart logje aan wijden. Voor nu kunnen jullie op de blog van berthi er al wat over lezen. Die gaat wel over de Venlose toer, en zo te zien ziet die er wat anders uit. Klik hier.


Ze waren op huwelijksreis, dus de blikjes mogen niet ontbreken.


Veel jongeren deden dit jaar mee. En meestal met echt mooie dingen. Wat dachten jullie van deze. Ik vind die strakke uitbeelding van mensfiguren geweldig.


Veel kleine groepen. `Alwer un gaat in dun optocht` (alweer een gat in de optocht. Dit verwijst naar het feit dat er vaak gaten in de optocht vallen. Veel groepen willen wat uitbeelden en betrekken het puliek erbij (er is per slot ook een publieksprijs te vergeven). Dat houdt erg op en daardoor zijn de groepen voor hen meestal al een stuk verder weg.

Op de achterkant stond `dit is ut schonste gaat van dun optoch´
(dit is het mooiste gat van de optocht)

De laatste die ik wil laten zien is deze ´Einzelganger´. Hij doet ieder jaar mee, en dan alleen. Ieder jaar bedenkt hij weer iets origineels. Vaak wint hij de eerste prijs. Dit keer was hij de ´naks-o-fonist´. Het woord ´naks´ in het dialect betekend ´naakt`.


Omdat ie zo leuk is ook nog de achterkant. Hij swingde de pan uit zoals je ziet. Hij had geluk want hij liep achter een groep aan met erg swingende muziek.

´naks-o-fonist´ - - - ´niks aan he´

Einde
.

1 opmerking:

  1. Enig wat heb ik even genoten, toch nog een klein beetje carnaval in het hoge noorden.
    Groetjes Joke en een fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.