Pagina's

woensdag 6 januari 2010

Squaredag

Woensdag is mijn vrije dag, dus dan heb ik meestal wel tijd om de blog bij te werken. Nu heb ik woensdag ook als squaredag uitgeroepen. Ik weet dat het eigenlijk ook mandjesdag is, maar ik maak geen mandjes, wel squares.

Squares is eigenlijk een duur woord voor vierkant. Maar square klinkt net effe wat leuker, nietwaar? Nou die squares, die haak ik. Ik heb er al eerder wat laten zien. Iedere woensdag krijg je dus een update. Vandaag de eerste.

De stand op dit moment is:
- 2 paarse
- 5 lichtpaarse
- 6 donkergroene
- 8 lichtgroene
- 4 lichtblauwe
- 10 warmrode

In totaal dus 35 squares. Meer als dat ik gedacht had. Het haakt zo lekker weg op de bank voor de TV. Het patroontje is zo eenvoudig, dat ik er niet bij na hoef te denken. Alleen moet ik in de gaten houden dat ik 6 toeren haak en niet meer.
Op mooie stapeltjes ziet het er zo uit. Waarom de groene en rode op aparte stapeltjes liggen? Nou omdat dit nog het restantje is waarvan ik de eindjes nog in moet afwerken. Je ziet de draadjes er nog bij hangen. Ik zal proberen dit bij de volgende update bijgewerkt te hebben.

Ik ben trouwens ook aan het denken om de squares van verschillende afmetingen te maken. Bv eens zo groot, of eens zo klein. Zodat je een grappig en afwisselend geheel krijgt als ze aan elkaar genaaid zijn.
Dan nog een foto van de squares in mijn mandje. (Toch nog een beetje mandjesdag dus). Bij de Action kocht ik twee van deze mandjes spotgoedkoop. Ze waren bij ons in de opruiming en ik ben sterk aan het denken om er nog 2 bij te kopen voor overige handwerk.
De squares passen er nog prima in, samen met de bollen garen die op de planning staan. De dikke bol paars garen is van een werkje dat ik uitgehaald heb. Ik had net wat garen te kort en besloot dat de kleur prima bij mijn squares zou passen. Ik heb meer dan een uur het garen uitgehaald, uit de war gehaald en opgerold. Je moet er iets voor over hebben, nietwaar.
Aan de buitenkant ziet het mandje er zo uit. Twee leren hengsels die het met een gespje dicht (kunnen) houden. Meestal gesp ik het niet dicht. Dan pak ik het gemakkelijk weer in mijn handen om wat te doen. Op het groene kaartje zat de prijssticker. Ik heb deze er af gepeuterd, en het kaartje laten zitten. Misschien dat daar nog eens op komt te staan welk werkje in welk mandje zit.
Als laatste foto wil ik jullie nog laten zien wat ik uit Texas, US heb mogen ontvangen. Ik had dit overigens zelf besteld hoor.

De foto is niet al te zuiver, maar het gaat om het idee. De lichtblauwe stof met sneeuwsterren is voor een quilt waarop een arreslede komt te staan. Ik heb ooit op een website een foto hiervan gezien en bewaard. Deze foto heb ik met behulp van het computerprogramma quiltassistant bewerkt tot een patroon. En dat wil ik nog eens gaan maken.

Het programma dat je via de link gratis kunt downloaden werkt heel eenvoudig. Je kunt er zelfs van eigen foto's of tekeningen een patroon van maken. Daar heb ik me nog niet aan gewaagd. De website heeft ook (Nederlandstalige) minicursus. Echt aan te raden. De maker van het programma quilt ook en heeft wél met zijn programma allerlei prachtige creaties gemaakt. Enkele voorbeelden staan ook op die site. En nog hele grote ook.

1 opmerking:

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.