Pagina's

zondag 10 januari 2010

Sneeuw en de boekenbeurs

Ieder tweede weekend in januari is er in Venlo een boeken- en platenbeurs. In de hele regio worden boeken verzameld die mensen toch wegdoen, of niet meer lezen. Deze worden op deze beurs verkocht. Van de opbrengst worden allerlei projecten voor jongeren in de Derde Wereld ondersteund. Wil je meer lezen over het ontstaan en de werken van deze stichting kijk dan op de link hierboven of deze link.
Vandaag hebben wij de sneeuw getrotseerd en zijn naar Blerick naar deze beurs gegaan. We waren er al om 10.00 uur. Dat bleek een uur te vroeg, dus wachten. Op zondag gaan de boeken vaak per kilo weg. Zo ook vandaag. Een kilo boeken kost € 1,50. Nou dan kun je nog eens een boek of schrijver uitproberen. Na bijna 2 uur schuimen op de beurs was dit onze oogst.
De linkse kant is voor mij, de rechtse voor DH, die net zo'n boekenverzamelaar is. Ik heb er 9 uitgekozen, hij 14.
Het grote boek achteraan gaat over de geschiedenis van de Rabobank, een vroegere werkgever. Het rechtse grote boek gaat over Nederland rond 1900. Verder voor mij wat Agatha Christies, lekker voor in bed. En wat boekjes om de schrijver uit te proberen. Zoals Anna Enquist, daar heb ik veel over gehoord, maar me zelf nog niet aan gewaagd, binnenkort wel.

Ik ben nog op zoek geweest naar Quiltboeken, maar die waren er dit jaar niet bij. Zonde. Overigens zijn die nogal populair, want ik hoorde er een paar maal naar vragen.

DH wilde dit keer op zoek gaan naar boeken van Anton Coolen. Nou daar is hij in geslaagd. Op het laatst was het sport om juist die boeken te vinden. Ik geloof dat hij er wel 5 heeft. 

Hier zijn de boeken wat beter te zien. Het zijn duidelijk gebruikte boeken. En dat heeft ook zijn scharme. Soms zitten er hele oude exemplaren tussen. Of bijzondere. Zo zag ik vandaag een boek van Heere Heeresma, waarin hij zelf voorin een opdracht geschreven had. Bijzonder, toch?

De echte speciale boeken worden door de vrijwilligers er natuurlijk van te voren uitgepikt. Deze gaan echt niet voor € 1,50 per kilo over de toonbank. En terecht. Dus noteer in de agenda, tweede weekend in januari in het Blariacumcollege in Blerick. Dan zijn ze er weer.

Ik zei al dat we de sneeuw getrotseerd hadden. Nou klinkt dat erger dan het was. Het weeralarm was duidelijk niet voor Noord-Limburg bedoeld. Gisteren niet en vandaag ook (nog) niet. Er was gisteren wel stuifsneeuw en het waaide flink. Daardoor ging de sneeuw nog eens lekker hoog tegen muurtjes en verhogingen aanliggen, maar je kon er goed door. Het was wel bitterkoud doordat er een flinke wind stond.
In onze tuin ligt nu een flink pak sneeuw op het gras. Niet doordat er zo veel gevallen is, maar doordat deze tegen de borderrand gewaaid is. Kijk maar.
Op de vensterbank van de garage stonden nog een paar stenen dingetjes waar waxinelichtjes in kunnen. Die zijn nu helemaal ondergesneeuwd. Net zoals de potjes die op de tuintafel staan.
En vanmorgen begon het weer te sneeuwen, maar nu van die prachtige, dikke vlokken. Toen ik het in de gaten kreeg, werd die te snel weer van die kleine fijne vlokjes. Dus hier heb ik helaas geen foto van kunnen nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.