Pagina's

zaterdag 30 januari 2010

Patronen tekenen

Jaren geleden zag ik de moeder van mijn tante een lopertje haken. Het patroontje leek ingewikkeld, maar ze liet met zien dat het eigenlijk alleen stokjes en lossen waren. Ik kreeg een bolletje garen en een naald en mocht het meteen meehaken. En het was inderdaad een simpel patroontje als je in de gaten had hoe het in elkaar stak. Ik haakte er ook een lopertje in ecru van, dat nu nog op mijn donkerbruine kastje pronkt.
Oma (ik noemde haar ook oma) had er geen patroon op papier van. Ze wist ook niet hoe ze dat moest doen of hoe ze te lezen. Zij haakte gewoon na wat ze zag. En jarenlang heb ik ook zo gehaakt. Pas een paar jaar geleden ben ik proberen te haken volgens patroon. En dat lukte ook nog.

Afgelopen week zag ik dat het lopertje nodig een wasbeurt nodig had. En toen ik het van het kastje afplukte, bleek het model er helemaal uit te zijn. Ik wilde het in de wasmachine doen, maar bedacht me dat het misschien wel veilig was om het patroon eerst uit te tekenen. Voor het geval dat. . .

Dus hieronder zie je de foto van het ongewassen lopertje en het patroon

Nou ben ik nog steeds niet goed in het patroontekenen. Meestal maak ik er mijn eigen symbolen van. Maar bij ieder patroon staat dan wel een legenda. Nou is dit patroon erg gemakkelijk. Ieder kruisje is een dicht hokje zoals bij filethaken en de overige steken wijzen zich vanzelf als je naar het lopertje zelf kijkt. Voor de duidelijkheid zal ik het patroon alleen hieronder nogmaals zetten.
Het is heel gemakkelijk naar alle kanten uit te breiden. Er kan dus gemakkelijk een tafelkleed of kussenovertrek van gemaakt worden. Veel succes voor degene die het ook gaan proberen.
En tot slot: haken is volgens mij supergezond, want de (aangetrouwde) oma die dit patroontje met mij haakte is er wel 105 mee geworden. Tot op hoge leeftijd heeft zij gehandwerkt.
Fijn weekend nog,


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I love messages, thank you very much for your reply. I am very sorry that I had to put the Word-verification on. I got too much spam-reactions. If you despite this extra thing respond, I will be extra grateful.

I houd van jullie reacties. Helaas heb ik de woord-verificatie aan moeten zetten. Er kwamen te veel spam-berichten binnen. Dus als je ondanks dat tóch reageert, ben ik je extra dankbaar.